Błonnik nierozpuszczalny

Błonnik nierozpuszczalny mimo, że często jest ignorowany jest kluczowym komponentem każdej zdrowej diety. Wiele pokarmów jak owoce, warzywa i pełne ziarna zawiera błonnik, jednak pod tą kategorią kryją się dwa rodzaje błonnika, rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Przyjrzyjmy się dokładniej temu drugiemu.
Błonnik nierozpuszczalny poza tym, że nie jest trawiony w ogóle nie rozpuszcza się w trakcie trawienia. Tworzy więc duże niestrawione masy, które pomagają przesuwać się resztkom pokarmowym wzdłuż jelit, czyszcząc w ten sposób jelita z stojącego w nich niestrawionego jedzenia. Jest to najlepszy sposób na to, aby twoje jelita były czyste i nic w nich nie zalegało.

błonnik

Pokarmy z błonnikiem

Jak już wcześniej było wspomniane błonnik można znaleźć w pełnych ziarnach, nasionach, orzechach oraz owocach i warzywach. Świetnym źródłem nierozpuszczalnego błonnika są pomarańcze i jabłka bo zawierają dużo skóry.

Błonnika nierozpuszczalnego należy szukać w warzywach i owocach zawierających skóry, nasiona itp. Wyciskając na przykład sok z owoców i warzyw praktycznie rzecz biorąc pozbywasz się błonnika. Wśród warzyw z dużą ilością błonnika nierozpuszczalnego warto wymienić kalafior, seler, cukinię i zieloną fasolę.

Błonnik a zdrowie

Spożywanie nierozpuszczalnego błonnika jest istotne głównie z punktu widzenia układu pokarmowego a głównie jelit. Pozwala on na szybkie przemieszczanie się resztek trawienia oraz w utrzymywaniu odpowiedniego pH w układzie. Błonnik nie tylko pomaga w walce z zaparciami, ale także zabezpiecz jelita przed chorobami jak takimi jak uchyłkowatości, uchyłki i rak jelita grubego.

Spożycie błonnika nierozpuszczalnego

Jak dużo nierozpuszczalnego błonnika powinniśmy więc spożywać? Rekomendowana ilość błonnika rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego w ciągu dnia to około 20-30g. Aby to osiągnąć wystarczy jeść normalną zbalansowaną dietę ze sporą ilością świeżych i nieprzetworzonych owoców i warzyw. Jedząc różnorodne warzywa i owoce na pewno dostarczymy sobie odpowiedniej ilości obu rodzajów błonnika.