Błonnik rozpuszczalny

Błonnik rozpuszczalny znany jest ze swoich właściwości zmniejszających cholesterol a przez to zmniejszających szanse na wystąpienie chorób serca. Czym jednak naprawdę jest rozpuszczalny błonnik, dlaczego ma takie właściwości i w jakich pokarmach go szukać?
Czym jest rozpuszczalny błonnik?

Błonnik nie jest trawiony w naszym układzie pokarmowym, jego rozpuszczalna odmiana pod wpływem wody rozpuszcza się jednak do postaci kleistego żelu. Dzięki temu jest on w stanie wiązać ze sobą tłuszcze, dzięki czemu nie trafiają one do obiegu krwi. Dzięki czemu poziom cholesterolu się nie zwiększa.

błonnik rozpuszczalny

Inną zaletą tego błonnika jest zmniejszenie absorpcji cukrów. Dzięki temu skoki cukrów we krwi są mniejsze a co za tym idzie również skoki insuliny. Dlatego dieta bogata w błonnik może skutecznie zapobiegać pojawieniu się cukrzycy.

Pokarmy zawierające błonnik rozpuszczalny

Owies

Owies jest najlepiej chyba znanym źródłem rozpuszczalnego błonnika. Owies jest powszechnie dostępny w formie otrębów, owsianki, płatków owsianych, ciastek i innych.

Rośliny strączkowe i soczewica

Sucha fasola, groszek, soczewica to wszystko świetne źródło rozpuszczalnego błonnika. Wystarczy jest tylko namoczyć a następnie ugotować. Fasola i groszek jest oczywiście także dostępna w puszkach.

Orzechy

Wszystkie typy orzechów są bogate w błonnik. Pamiętać jednak należy o wysokokaloryczności orzechów, ze względu na zawartość tłuszczy, więc nie należy przesadzać z ich ilością.

Warzywa i owoce

Do tych, które zawierają duże ilości rozpuszczalnego błonnika należy zaliczyć jabłka, śliwki, owoce cytrusowe, gruszki. Wyciskanie soku z owoców pozbawia je błonnika także powinno się raczej jeść całe owoce. Do warzyw można zaliczyć brokuły i brukselki, marchew, cukinię. Oczywiście inne owoce i warzywa także zawierają rozpuszczalny błonnik.

Brązowy ryż

Brązowy ryż także jest bogatym źródłem błonnika rozpuszczalnego. Postaraj się więc zastąpić biały ryż brązowym odpowiednikiem.

Jak widać pokarmów zawierających rozpuszczalny błonnik jest naprawdę dużo i większość z nas nie będzie miała problemu z włączeniem ich do codziennej diety. Jeśli masz problemy z wysokim cholesterolem to tego typu pokarmy powinny ci w tym pomóc.