Dieta Atkinsa

Dieta Atkinsa stała się popularna w latach 90-tych. Powstała ona jednak w latach 70-tych a twórcą był dr Robert Atkins. Według Atkinsa problem otyłości narasta ponieważ ludzie spożywają za dużo węglowodanów prostych w formie cukru, mąki, słodkich napoi. Dieta Atkinsa z założenia miała służyć spadkowi wagi, utrzymywaniu poprawnej wagi, lepszemu zdrowi oraz zapobieganiu chorobom. Dzisiaj jednak dieta ta kojarzy się z szybkim odchudzaniem.
Dieta Atkinsa jest niewątpliwie dietą niskowęglowodanową zachęcającą do jedzenie pokarmów z niską zawartością lub bez węglowodanów. Ograniczane jest spożycie węglowodanów, natomiast spożycie tłuszczy jest dozwolone. Podejście Atkinsa bazuje na tym, że ciało wobec braku energii pochodzącej z węglowodanów (będących głównym źródłem energii) będzie zmuszone spalać zapasy tłuszczu.

dieta Atkinsa

Stosując dietę Atkinsa składającą się z ryb, sera, mięsa, jaj, zdrowych tłuszczy oraz dobrych węglowodanów złożonych można schudnąć od 5 do 15 kilogramów w ciągu miesiąca. Dieta dzieli się na 4 fazy: wprowadzenia, zrzucania wagi i 2 faz utrzymywania wagi, z których ostatnia ma za zadanie utrzymać tą wagę na dłużej.

Faza wprowadzenia

Faza początkowa trwa 14 dni i podczas niej spożycie węglowodanów ograniczane jest do 20g dziennie. Podczas niej można schudnąć do 6 kilogramów. Tak duży spadek wynika z mocnego ograniczenia węglowodanów, ciało potrzebując energii zmuszone jest spalać zapasy tłuszczu. Podczas tej fazy całkowicie rezygnujemy z produktów z przetworzonej mąki, cukrów, alkoholu i kofeiny.

Faza zrzucania wagi

Istotą tej fazy jest znalezienie swojego punktu krytycznego poziomu węglowodanów, który nie powoduje wzrostu wagi. Możemy więc powoli przywracać węglowodany do diety i należy to robić stopniowo, co tydzień dodawać 5g węglowodanów do dziennej dawki. Następnie należy obserwować swoją wagę każdego tygodnia. Dawka musi być zwiększana aż do momentu, kiedy przestaniemy chudnąć. W tym momencie znajdujemy poziom węglowodanów, którego nie powinniśmy przekraczać bo spowoduje to tycie.

Faza 3

Podczas tej fazy dowiadujemy się jak na zwiększanie węglowodanów zareaguje nasz metabolizm. Zwiększamy spożycie węglowodanów o 10g każdego tygodnia i szukamy nowej wartości krytycznej.

Faza 4


To nie faza ale życie. Wchodzimy w nią, kiedy osiągniemy oczekiwaną wagę. Podczas tej fazy należy pamiętać, aby nie wracać do starych złych nawyków i przede wszystkim dalej ograniczać spożycie węglowodanów prostych, zwłaszcza tych z przetworzonego jedzenia jak cukier, słodycze, mąka.

Pokarmy, jadłospis diety

Oto propozycje pokarmów w rozbiciu na poszczególne posiłki w ciągu dnia.

Śniadanie
- jajka - gotowane, omlet, jajecznica
- kiełbasa
- plasterki boczku
- chuda szynka
- bezkofeinowa kawa lub herbata

Obiad:
- kotlet schabowy
- ryba smażona
- śmietana
- tarty ser
- puree z kalafiora
- sałatka
- brokuły
- awokado
- pomidory
- oliwki

Kolacja:
- plasterki grillowanego steku z wołowiny
- sałatka
- pomidory
- pieczona szynka
- sałatka z kurczakiem

Podsumowanie

Dieta Atkinsa jest idealna dla osób lubiących jeść dużo mięsa i warzyw. Jest to efektywna metoda odchudzania, która pozwoli ci szybko schudnąć poprzez spalanie zapasów tłuszczu z organizmu. Co więcej podczas diety nie odczuwa się silnego głodu między posiłkami a to za sprawą utrzymywania poziomów cukru na stałym poziomie poprzez ograniczenie węglowodanów.

Są jednak wady tej diety. Może ona być trudna dla osób lubiących makarony, chleby, bułki, czy owoce oraz oczywiście wszelkiego rodzaju słodkości.