Dieta plaż południowych

Dieta plaż południowych (South beach) została stworzona przez kardiologa Arthura Agatsona jako pomocna przy leczeniu osób z nadwagą i mających problemy z sercem. Pacjenci stosujący dietę doświadczyli pozytywnych efektów zarówno w kwestii zdrowia jak i utraty wagi. Dieta ta jest bardzo zdrowa i opiera się na takich pokarmach jak pokarmy pełnoziarniste, zdrowe tłuszcze, ryby, drób oraz oczywiście owoce i duże ilości warzyw.
Plan diety South Beach

Dieta składa się z 3 faz:

- 1 faza indukcji - trwa 2 tygodnie, jest fazą restrykcyjną i powinna spowodować spadek wagi od 4 do 6 kilogramów. Podczas tej fazy należy unikać większości węglowodanów a zwłaszcza tych prostych jak makaron, ryż czy chleb. Powinno się spożywać 3 posiłki dziennie oraz przekąski pomiędzy nimi. Można jeść do syta. W menu są wówczas mięso drobiowe, ryby oraz orzechy, ser (bez tłuszczu), jajka, sałatki oraz warzywa.

dieta plaż południowych

- 2 faza - wprowadza część zakazanych produktów z fazy 1 np: owoce. Podczas tej fazy spadek wagi powinien wynosić do 1 kg tygodniowo. Czas trwania nie jest z góry nałożony, powinna trwać aż do uzyskania oczekiwanej wagi

- 3 faza - to bardziej zmieniony tryb życia niż faza, w której trzeba jeść zdrowo i utrzymywać wagę.

Dieta plaż południowych na pierwszy rzut oka przypomina dietę atkinsa czy zone, ale nie jest to dieta ściśle ograniczająca węglowodany. Bardziej chodzi tutaj o odpowiedni balans między złymi (węglowodany proste) a dobrymi węglowodanami (węglowodany złożone). Jednak pierwsze 14 dni to ewidentnie dieta nisko-węglowodanowa.

Przykładowy jadłospis

I faza

Śniadanie
- szklanka soku pomidorowego
- jajecznica z ziołami i grzybami
- 2 plasterki bekonu
- bezkofeinowa kawa lub herbata zielona, bez mleka i cukru

Przekąska
- 2 plasterki sera żółtego

Obiad
- sałatka cesarska z kurczaka, bez grzanek, czy chleba
- sos cesarski, 2 łyżki

Przekąska
- jogurt naturalny z posiekanym pomidorem i ogórkiem

Kolacja
- pierś indyka z grilla
- sałata z pomidorami i ogórkiem
- gotowane brokuły

II faza

Śniadanie
- koktajl z jagód, jogurtu naturalnego i kilku kostek lodu

Przekąska
- jajko na twardo

Obiad
- grillowana pierś z kurczaka
- sałatka z pomidorów i ogórków

Przekąska
- jogurt z całymi owocami

Kolacja
- kawałek mięsa
- szparagi gotowane na parze
- grzyby smażone na oliwie z oliwek
- pomidor z cebulą skroplone oliwą z oliwek

III faza

Śniadanie
- pół grejpfruta
- jajecznica z 2 jaj
- pełnoziarnisty tost
- bezkofeinowa kawa lub herbata zielona

Obiad
- pieczony stek wołowy
- surówka warzywna
- dowolny owoc

Kolacja
- grillowany łosoś z sosem pomidorowym
- sałatka z ogórków, pomidorów, sałaty plus oliwa z oliwek


Podsumowanie

Dieta plaż południowych jest jedną ze zdrowszych diet, ale duża ilość warzyw i owoców oraz mięsa powoduje, że może okazać się ona dość droga. Niestety jedzeni mniej przetworzone i dobrej jakości kosztuje nieco drożej. Za to otrzymujemy jednak dobrą jakość, więcej wartości odżywczych, witamin i minerałów.