Dieta ujemnych kalorii

Idea diety polega na jedzeniu pokarmów mających tak zwane ujemne kalorie. Oznacza to, że ich trawienie kosztuje nas organizm więcej energii niż sam ich wartość energetyczna.
Głównym powodem, dla którego tyjemy jest brak ruchu oraz spożycie zbyt kalorycznego jedzenia, którego nie jesteśmy w stanie spożytkować. Wówczas nadmiarowe kalorie odkładają się w naszym ciele. Dieta ujemnych kalorii zachęca do jedzenia pokarmów, których wartość energetyczna jest niższa od ilości energii potrzebnej na przetrawienie. Dzięki temu możliwe jest odchudzanie, bo energia potrzebna do trawienia będzie brana z zapasów tłuszczu w organizmie. Dieta ujemnych kalorii zakłada spalanie od 5 do 7 kilogramów w ciągu tygodnia.

dieta ujemnych kalorii

Jak działa dieta?

Jak wiadomo pokarmy, które spożywamy zawierają węglowodany, błonnik, tłuszcze, proteiny, witaminy i minerały. Dieta ujemnych kalorii zawiera wystarczającą ilość witamin i minerałów, które stymulują enzymy, aby proces trawienia był szybszy oraz aby energia do tego potrzebna była czerpana z zapasów organizmu. Ten mechanizm zwiększa nasz metabolizm, dzięki czemu spalamy więcej kalorii. Jest to efekt negatywnych kalorii.

Dla przykładu kawałek ciasta zawierać może nawet 500 kalorii, ale jego strawienie może kosztować nasze ciało jedynie 200 kalorii. W wyniku tego mamy nadmiar 300 kalorii, które jeśl nie zostaną spalone zostaną odłożone w organizmie. Z drugiej strony seler zawiera jedynie 5 kalorii, ale jego strawienie kosztuje nas znacznie więcej. Dzięki czemu konsumpcja tego typu pokarmów spowoduje spadek kalorii a tym samym pomoże schudnąć i to bez głodzenia.

Pokarmy diety

Jak łatwo się domyślić główne pokarmy takiej diety to warzywa i owoce o niskiej zawartości kalorii, ale o dużej ilości witamin i minerałów.

Do nich można zaliczyć takie warzywa jak:
- szparagi
- sałata
- brokuły
- buraki
- kapusta
- cebula
- marchew
- ogórek
- cukinia
- kalafior
- seler
- pomidor
- szpinak
- fasola
- papryka
- czosnek
- rzodkiewka

Owoce to na przykład:
- jabłka
- pomarańcze
- grejpfruty
- maliny
- truskawki
- cytryna
- arbuzy
- mango
- brzoskwinie
- papaja

Podsumowanie

Bez wątpienia dieta negatywnych kalorii może pomóc w efektywnym odchudzaniu, ale czy jest to zdrowe podejście to kwestia sporna. Każda dieta ograniczająca spożycie określonej grupy pokarmów może mieć zły wpływ na nasze zdrowie. Według ekspertów dieta może powodować niedobór wapna i białka w organizmie, ponieważ ogranicza spożycie produktów mlecznych, mięsa itd. Niedobór wapna może z kolei powodować słabe kości czy nawet osteoporozę. Z kolei niedobór białka może powodować osłabienie systemu odpornościowego organizmu, osłabienie mięśni.

Ważne: Zanim zdecydujesz się na tego typu dietę skonsultuj to z dietetykiem lub lekarzem, aby upewnić się że nie zagraża to twojemu zdrowiu.