Tłuszcze

Tłuszcze z założenia są szkodliwe dla naszego zdrowia, wszyscy mamy takie skojarzenie. To prawda, ale są tłuszcze, które są bardzo dla nas korzystne a nawet wymagane dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Jest wiele rodzai tłuszczy i niektóre z nich mogą być naprawdę niezdrowe. Przykładami takich tłuszczy są tłuszcze trans i tłuszcze nasycone. Ze zdrowych tłuszczy można wymienić tłuszcze nienasycone.
Dobre tłuszcze

Tak nazywane są tłuszcze nienasycone, które klasyfikujemy na jednonienasycone i wielonienasycone. Oba są kluczowe dla takich funkcji jak wchłanianie składników pokarmowych, budowy i utrzymania błony komórkowej, transmisji między nerwami. Tłuszcze nienasycone wpływają również na stan naszych naczyń krwionośnych, zmniejszając ryzyko zatorów.

Tłuszcze nasycone, nienasycone i trans

Tłuszcze jednonienasycone

Występują w formie płynnej w temperaturze pokojowej i można je znaleźć w olejach roślinnych. Najlepszymi źródłami tych tłuszczy są oliwa z oliwek, olej z orzeszków ziemnych. Można je także znaleźć w orzechach jak: migdały, orzeszki ziemne, pistacje, orzechy laskowe. Innymi dobrymi źródłami są awokado, nasiona dyni i sezam. Te tłuszcze są szczególnie ważne bo ograniczają cholesterol we krwi a w szczególności zmniejszają poziom złego cholesterolu LDL. Z drugiej strony zwiększają one poziom dobrego cholesterolu HDL, który jest dla nas dobry i zapobiega powstawaniu zatorów w żyłach. Dlatego właśnie te tłuszcze są szczególnie ważne z punktu widzenia chorób układu krwionośnego i zmniejszają ryzyko ich wystąpienia.

Tłuszcze wielonienasycone

To druga grupa dobrych tłuszczy. Pozostają ciekłe zarówno w cieple jak i zimnie. Do tej rodziny zaliczamy kwasy tłuszczowe Omega-3. Głównym źródłem są nasiona lnu, olej z lnu, kukurydza, nasiona słonecznika, nasiona soi, olej słonecznikowy, orzechy włoskie oraz oczywiście ryby takie jak np: łosoś, makrela, sardynki, tuńczyk. Ryby to najlepsze źródło kwasów Omega-3. Występują 3 najważniejsze typy kwasów Omega-3 i są to kwas alfa-linolenowy (ALA), kwas eikozapentaenowy (EPA) i kwas dokozaheksaenowy (DHA). Kwasy Omega-3 zmniejszają poziom złego cholesterolu LDL i wpływają bardzo pozytywnie na nasz układ nerwowy.

Innym rodzajem tłuszczy wielonienasyconych są kwasy Omega-6, które można znaleźć w oleju z kukurydzy, sezamu, migdałów i orzechów włoskich. Ważne jest jednak zachowanie odpowiedniego balansu pomiędzy kwasami Omega-6 i Omega-3, gdyż działają one przeciwstawnie.

Czym są złe tłuszcze?

Wiesz już czym się charakteryzują dobre tłuszcze, teraz warto dowiedzieć się co wyróżnia złe tłuszcze. Wiedza ta jest istotna bo należy minimalizować ich spożycie. Do tłuszczy szkodliwych dla zdrowia należą:
- tłuszcze nasycone
- tłuszcze trans

Tłuszcze nasycone, nienasycone i trans

Oba rodzaje zwiększają ryzyko wystąpienia chorób serca i układu krwionośnego poprzez zwiększania poziomu złego cholesterolu LDL we krwi.

Głównym źródłem tłuszczy nasyconych tłuszczy są oczywiście tłuszcze pochodzenie zwierzęcego za wyjątkiem ryb. Tłuszcz, który możemy znaleźć w wołowinie, wieprzowinie, jagnięcinie, kurczakach, czy produktach mlecznych takich jak śmietana, masło to wszystko tłuszcze nasycone. Produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu są jednak w porządku. Inne źródła tłuszczy nasyconych to olej kokosowy.

Tłuszcze trans z kolei to tłuszcze, które powstają z uwodorniania tłuszczów lub olejów roślinnych. Takie możemy znaleźć w smażonych, pieczonych, przetworzonych potrawach, ciastkach, cukierkach itp.

To był krótki opis tłuszczy i tego czym różnią się te dobre od tych złych i gdzie można je znaleźć. Nie wszystkie są złe a część z nich jest wręcz nam niezbędna i pomaga zmniejszać złe skutki jedzenia tych złych tłuszczy. Pamiętaj jednak, że dzienna ilość kalorii pochodzących z tłuszczy nie powinna przekraczać 30%.