Witamina A

Zdrowie naszych włosów, skóry, paznokci w dużej mierze zależą od witaminy A. Witamina A wspomaga wiele kluczowych procesów do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Witamina A jest także bardzo ważna dla naszego wzroku.
Witamina A występuje w formie retinolu lub karotenu. Retinol to witamina w czystej postaci, którą można znaleźć w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego. Karoteny z kolei możemy znaleźć w pożywieniu pochodzenia roślinnego. Karoteny nazywane są prowitaminą A. Dobrymi źródłami witaminy A są mleko, marchew, jajka, brokuły, wątróbka, szpinak. Witamina jest składowana w organizmie między innymi w wątrobie.

witamina A

Witamina A jest odpowiedzialna za szereg rzeczy organizmie człowieka. Siatkówka oka wymaga retinolu, metabolitu witaminy, do widzenia kolorów. Oprócz prawidłowego widzenia, jest jeszcze kilka innych korzyści witaminy A, które znajdziesz poniżej.

Właściwości witaminy A

- jest to kluczowa witamina jeśli chodzi o zdrową skórę, włosy, paznokcie. Dlatego jest ona często w składzie kosmetyków dla skóry i włosów. Może to być szczególnie ważne dla skóry suchej i podatnej na trądzik. Pomaga skórze w zachowaniu wilgoci, dzięki czemu skóra jest bardziej elastyczne i miękka. Pomaga także w walce z oznakami starzenia jak zmarszczki. Może być także pomocna w zmniejszaniu rozstępów, czy objawów łuszczenia się skóry.

- witamina A ma wpływ na prawidłowy rozwój zarodkowy i płodu.

- jest to silny przeciwutleniacz, dzięki czemu neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników na komórki i tkanki naszego ciała. Dzięki tym właściwością może zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób jak rak, choroby serca.

- wpływa na zachowanie wilgotności w błonach śluzowych dróg oddechowych, układu pokarmowego itd.

- jest odpowiedzialna za prawidłowy wzrost kości i zębów.

Ryzyko związane z nadmiarem witaminy A

Witamina A w nadmiarze podobnie jak inne witaminy może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Jej nadużywanie może przynieść wiele efektów ubocznych. Nadmiar witaminy A jest składowany w wątrobie i tkance tłuszczowej aż zostanie wykorzystany przez organizm. Zbyt dużo witaminy A powoduje więc jej odkładanie w wątrobie co z kolei może prowadzić do nudności, wymiotów, rozdrażnienia, suchej skóry i paznokci, zmęczenia, wypadania włosów, bólów mięśni bólów brzucha, niewyraźnego widzenia i innych.

Podsumowanie

W odpowiednich dawkach witamina A przynosi wiele korzyści, przy nadmiarze może poważnie zaszkodzić. Dlatego ważne jest jej spożycie w odpowiednich dawkach. Szczególnie ostrożni powinni być ludzie zażywających różnego rodzaju suplementy zawierające witaminę A.